- THE RED TURTLE روی دی وی دی: اما تو واقعاً کی هستی ، دودوک دی ویت؟ -

انگشتان در ذن

 

برای اولین بار ، استودیوهای گیبلی از یک هنرمند خارجی خواسته اند. و او هلندی است. با این حال ، لاک پشت قرمز ، که در این ماه در DVD و Blu-ray در دسترس است ، به عنوان بهترین داستان ژاپن یک داستان مینیمالیستی و متعالی است. اما این مایکل دودوک دو ویت ، گاهی اوقات ملقب به انیمیشن ترنس مالک کیست؟ مردی که اسکار را روی قطعه قطعه خود قرار داده و با این وجود اولین فیلم بلند خود را با بیش از 60 سال سن منتشر کرد. داستان زندگی ، بین پیاده روی شبانه در طبیعت ، سالها سختی در بارسلونا ، دیزنی و توکیو. توسط آلبرتو لچوگا ، در کنار آملیا دولاله و فرناندو گانزو.

 

اگر نام او را در گوگل تایپ کنید ، یکی از اولین تصاویر مایکل دودوک دی ویت ، اسکار را در دست با بن استیلر نشان می دهد. در سال 2000 ، دومی تندیس فیلم کوتاه پدر و دختر خود را به او اهدا کرد. اگر پایین برویم ، جایزه دیگری با او پیدا می کنیم: جایزه ویژه هیئت داوران سازمان ملل در انتخاب کن. برای یک بار دومین جایزه ای که چند هفته پیش امتیاز کسب کرده است. در پایان ، یک چیز مسلم است: مایکل دودوک دو ویت تقریباً همه چیز را برنده شده است. او یکی از معتبرترین سازندگان دنیای انیمیشن است ، یکی از مرموزترین آنها نیز هست. خلاصه اینکه ، دودوک در 63 سالگی افسانه ای است. و با این حال ، این نام خانوادگی اصلی بیش از ناشناخته برای عموم مردم باقی مانده است. و این حتی اگر توکیو سوزوکی ، رئیس جمهور فعلی گیبلی ، تأیید کند که در زمانی که استودیوی ژاپنی به دنبال نویسنده ای برای گرفتن مشعل میازاکی بود ، این هلندی بی انتها همیشه به عنوان مردی برای این کار دیده می شود: چیزی بسیار ژاپنی در مورد کارهای دودوک دو ویت وجود داشت. مردی که می تواند زندگی زن را در هشت دقیقه و بدون گفت و گو خلاصه کند ، همان کاری که در پدر و دختر می کند . او مجبور بود با ما کار کند! و حالا که لاک پشت قرمز هر جا که ظاهر شود جایزه "شاهکار انیمیشن" را دریافت می کند ، خوب آقای سوزوکی بیشتر از این چیزها را لیس می زند. "این بسیار ساده است ، من سی سال در انیمیشن بوده ام و هیچ وقت کسی را در کارهای خلاقانه ندیده ام. "

 

طولی نکشید که دودوک دی ویت نام مستعاری را به دست آورد که تصور آن همیشه آسان نیست: انیمیشن ترنس مالک. باید گفت که در سال 2015 ، هلندی خود را تا حدی در موقعیت بزرگترین معمای فعلی سینمای عرفانی اکولوژیکی یافت. اما نه فقط هر مالکیک. مالک قبل از خط قرمز: یک استاد بزرگ در آستانه محو شدن در فراموشی است ، تا جایی که برخی معتقدند کار حرفه ای او تمام شده است. پس از آن بود که او برای ارائه یک پروژه "در حال انجام" به جشنواره آنسی وارد شد. دودوک دی ویت در سالن اجتماعاتی که برای برگزاری دوره مستر برگزار شده بود دنیای خود را غافلگیر می کند: «در سال 2006 ، من ایمیلی از توکیو دریافت کردم که دارای دو سوال بود. آنها ابتدا اطلاعات مربوط به حقوق پخش پدر و دختر در ژاپن را می خواستند. و آنها همچنین می خواستند بدانند که آیا دوست دارم فیلمی را کارگردانی کنم. فرستنده؟ استودیو جیبلی. "Dudok de Wit میکروفن را رها می کند" و از تأثیر آن راضی است. او نه تنها بازگشت خود را به سطح زمین اعلام کرده است ، بلکه این زندگی دوم را مدیون پادشاهان انیمیشن ژاپنی هستیم. استادان میازاکی و تاکاهاتا دیگر نمی توانند بازنشستگی خود را برای همیشه به تعویق بیندازند. و گیبلی آنها را به عنوان وارث خود این هلندی انتخاب كرد كه قبل از خواندن ایمیل آنها "هرگز به عنوان یك فیلم سینمایی در نظر نگرفته بود. "

 

 

اما قبل از تولد دوباره ، گذرگاه های صحرا - یا بهتر بگوییم - وجود داشت. قابل توجه ترین اجرا از 2000 تا 2006. بازگشت به صحنه اسکار. دودوک دو ویت به تازگی برای فیلم کوتاه پدر و دختر ، داستان شاعرانه دختری که در انتظار بازگشت پدرش است ، مرد کوچک طلایی را برنده شده است. قرن بیست و یکم برای او با طغیانی از پیشنهادات آغاز می شود. ما از او می خواهیم که این واقعیت واضح را ادامه دهد: او به طور طبیعی خود را به عنوان محبوب ترین نویسنده انیمیشن معرفی می کند. اما اکنون ، مرد به طرز عجیبی تصمیم می گیرد شش سال سکوت کند . برای بازگشت با یک فیلم کوتاه بسیار شخصی و یک مینیمالیسم رادیکال ، «عطر چای» ، یک بازی انتزاعی بین خطوط و نقاط رسم شده مسواک زدن با چای شاعر لعنت ، دودوک؟ "همه به او برنامه هایی برای ادامه سبک نفیس پدر و دختر را پیشنهاد دادند. و برخی را برای بارها یا خلاقیت های کوچک قبول کرد. اما او احساس کرد که این راهی نیست ، مخصوصاً برای یک فیلم سینمایی "،" گفت: پیت کرون ، مجری باسابقه ، یکی از بسیاری از اروپاییانی که به استودیوهای بزرگ آمریکایی پناهنده شده است. کرون مایکل را از اوایل دهه 90 می شناخت. دورانی که آنها تنها دو سرگرم کننده بزرگ هلندی بودند. برای او این احتیاط بود که گزینه های دودوک دو ویت را پس از تقدیس هدایت می کرد: "وقتی هالیوود کوروساوا من بیست ساله بودم و هرگز فیلم های ژاپنی ندیده بودم. و آنجا چیزی ناراحتم کرد. من به زمانهایی فکر می کنم که کوروساوا به راحتی از باد شاخه های درخت فیلم می گیرد. دودوک دو ویت تازه تماس خود را پیدا کرده است.

"با Wild Bunch ، ما سه سال کار برای این فیلم در نظر گرفته بودیم

و بالاخره هفت طول کشید! "

توشیو سوزوکی ، تهیه کننده اصلی Ghibli.

 

کاپیتان راهب

برای دیدن او امروز می توان حدس زد که مایکل مردی هماهنگ با طبیعت باقی مانده است. او با وجود مو و ریش سفید ، به نظر می رسد مردی بسیار جوان تر است و بدون چشمان کودکانه اش ممکن است او را با یک ملوان اشتباه بگیرند. جای تعجب نیست که کریستف یانکوویچ ، تهیه کننده Prima Linea و که سه ماه در آنگولمه با Dudok de Wit در مرحله انیمیشن در فرانسه کار کرده است ، او را "یک ناخدای کشتی آماده رفتن به قطب شمال" توصیف می کند. از آنجا که مایکل به سیشل سفر کرده است تا گیاهان و جانوران جزایر را مطالعه کند ، به سختی راهی برای گفتن است. او با اقامت چمدان هایی که پر از عکس ، یادداشت و پیش نویس تعیین کننده برای پیش تولید لاک پشت سرخ است ، از زمان اقامت به خانه می آید. اگر مایکل ملوان باشد ، بیشتر نوعی است که به خودش اجازه می دهد رختخواب های تنهایی را بگذارد: همه فیلم های قبلی او در دستان او شروع و پایان یافتند. توشیو سوزوکی ، تهیه کننده اصلی ، تأیید می کند که این تنها نکته ای است که قبل از شروع تولید لاک پشت سرخ ، گیبلی را کمی مچاله کرد: "ما نمی دانستیم که آیا او می تواند تیمی را برای یک فیلم سینمایی مدیریت کند ، این چیزی است که بیشتر ما را نگران کرده است ، این که او نقاشی های دیگران را قبول نکرده است ، و اینکه او را تفویض نکرده است. اما خوب پیش رفت. به جز Wild Bunch ، ما سه سال کار برای این فیلم در نظر گرفته بودیم و در پایان ، هفت سال طول کشید! "

 

پدر و دختر

 

 

اما تنهایی واقعی برای دودوک دی ویت چیست؟ وقتی او در سال 1978 برای استودیوی جوردی آموروس ثبت نام کرد ، بسیار شنید که از تجربه کار در بارسلونا عقب است. دودوک دی ویت که تقریباً خجالت زده است ، تصریح می کند: «من کاتالان صحبت نمی کردم و کاستیلایی خیلی کم. از آنجا که پول کافی برای تأمین هزینه گرمایش را نداشتم ، به طبقه پایین رفتم تا عصر را در کافه ها یا میله های شراب صرف کنم تا گرم شود. در آن زمان بارسلونا متفاوت بود ، شما می توانستید در آنجا هیچ چیز زندگی نکنید. ناهار را در یک بیسترو عالی و پر از دود و سوسک صرف می کردم ، جایی که اسپانیایی های اطراف من تمام وقت آواز می خواندند. میدونی چیه ؟ من عاشق این تنهایی شدم. می خواستم روی رامبلاس ، وسط جمعیت بنشینم و با غریبه ها صحبت می کردم. من یاد گرفته ام که از گرمای انسان در میان این تنهایی قدردانی کنم. "

در سال 1989 ، در انگلستان ، در استودیوی ریچارد پوردوم کار می کرد ، کاپیتان دی ویت در بزرگترین قایق انیمیشن جهان قرار گرفت: دیزنی. مشهورترین خانه موش در تاریخ نشانه هایی از کمبود بخار را نشان می دهد و درآمد فیلم آن کساد است. دیزنی به دنبال زندگی تازه ای است و به اروپا نگاه می کند. هدف ساده است. ابتدا باید یک داستان سنتی پیدا کنید ، اما یک استودیوی اروپایی نیز پیدا کنید. Beauty and the Beast و استودیوی Purdum ی را انجام خواهند داد. اما ، پس از سه ماه کار ، پری دریایی کوچک مورد توجه قرار گرفت و دیزنی تصمیم گرفت پروژه زیبایی و جانور را به کشور خود بازگرداند. برای مایکل ، این طعنه و مزه درسهای تعیین کننده ای دارد: "من فهمیدم که در اعماق ذهنم طراح دیزنی نیستم. آنها فکر می کنند دیزنی کارهای بزرگی انجام می دهند اما به زبان دیزنی صحبت می کنند. آنها همه فیلم های او را می شناسند و دوست دارند. من هم از بچگی آن را دوست داشتم ، اما هرگز عضوی از این جامعه نبودم. "

 

"اگر مشاغل اشتباهی داشته باشم چه می شود؟ همه این تلاش ها ، هر روز ،

برای سالها و سالها برای پنج دقیقه فیلم .

مقاومت در این حرفه یک چالش واقعی است. "

مایکل دودوک از ویت.

 

دوست من ذن باش

سرانجام آزادی کامل وی ، دودوک دی ویت آن را در تبلیغات می یابد. به طور متناقضی ، این مسافر و طبیعت دوست در تبلیغات تجاری ، جایی که خلاقیت محدودیتی ندارد ، رشد می کند. او همچنین استقامت زیادی ایجاد می کند ، و قانون شماره 1 را در انیمیشن حفظ می کند: تسلیم نشوید.

وی با صمیمیت زیادی گفت: "حتی اگر کار من رضایت بخش ارزیابی شود ، اما من مدام فکر می کنم که آیا این واقعاً همان کاری است که باید انجام می دادم؟" اگر مشاغل اشتباهی داشته باشم چه می شود؟ مقاومت در این حرفه یک چالش واقعی است. "دوستش کرون نمی توانست بیشتر موافقت کند:" وقتی شما در یک پروژه هستید ، سر شما پر از ایده های جایگزین است: چرا من به جای اینکه در اینجا با این نقاشی های کوچک قفل نشوم ، در بیرون از آفتاب نیستم ؟ ذهن سخت است و مایکل در این کار بسیار ماهر است. او می تواند خودش را تا حد وسواس سرمایه گذاری کند. "

 

 

 

به این ترتیب است که مایکل دودوک دو ویت در استودیوی انگلیسی خود شبیه این استاد بزرگ انیمیشن سازی ذن می شود. درست مثل شخصیت های فیلم های او ، که وقت خود را صرف انتظار می کنند و r تکرار اقدامات ، مانند بازی لاک پشت سرخ ، که بارها و بارها تلاش می کند جزیره را ترک کند ، بیهوده ، دودوک دی ویت یک ارتباط عرفانی تقریباً با ایده تکرار ، چرخه حفظ می کند. زیرا ، برای او ، فقط تکرار کارها نیست: "این ایده بازگشت است که دوباره شروع شود و هر بار کمی جلوتر برود. این روند زندگی واقعی است. برای مایکل ، همانطور که برای کارآگاه با بازی متیو مک کاناهی در کارآگاه واقعی ، "زمان یک دایره مسطح است". جز این که برای دودوک حرکت در یک حلقه به معنای حرکت کم کم به جلو است. بنابراین این پیشرفت واقعی خواهد بود. راهب ماهی و راهب خستگی ناپذیر سعی می کند ماهی را که از زیر بینی او پریده است ، بگیرد. دختر پدر و دختر هر روز با همان راه می رود و به تپه ای می رود كه امیدوار است پدرش را پیدا كند. و هر دو با انکار خود به نوعی حالت روح بالاتر دست می یابند. استعاره ای از وسواس کمال گرایانه مایکل در محل کار؟ "او واقعاً قادر است روزها نخوابد!" یانکوویچ اعتراف می کند. او سخت کار میکند. اگر یک خط کوچک او را راضی نکند ، حتی اگر فقط در یک جزئیات بسیار کوچک ، یک برگ از دکوراسیون باشد ، او می تواند همه چیز را از ابتدا شروع کند. برای مجبور کردن او به استراحت ، مجبور شدیم او را از استودیو حبس کنیم! "

 

"او قادر است روزها نخوابد.

برای مجبور کردن او به استراحت ، مجبور شدیم او را از استودیو حبس کنیم! "

کریستف یانکوویچ ، همکار La Tortue rouge.

 

ضد فضا

با چنین فلسفه ای ، جای تعجب نیست که دودوک دی ویت در ژاپن احساس می کند در خانه خود است. در حال حاضر ، تحت تأثیر تصاویر توسط راهبان ژاپنی قرن 17 و 18. کشف اتفاقی که هرگز فراموش نخواهد کرد: "این تصاویر فوق العاده زیبا هستند ، اما بیش از هر چیز می توانم خودم را کاملاً با این هنر معرفی کنم. از یک طرف ، بسیار ساده است ، آنها مانند نقاشی های یک کودک 10 ساله به نظر می رسند ، و در عین حال ، فوق العاده هنری است. همچنین استفاده از "ضد فضا" بود که مرا لمس کرد. هنر شرقی هنر خطوط است ، اما همچنین سطوح خالی است. سخت است که به سبک ایسائو تاکاهاتا ، نبوغ گیبلی که داستان شاهزاده خانم کاگویا را مدیون او هستیم و با او در لاک پشت قرمز کار کردیم ، فکر نکنیم. با وجود این ، منع هرگونه شگفتی ، Dudok de Wit باید یک استثنا باقی بماند که این قانون را ثابت می کند: در سرزمین Ghibli ، اجازه اقامت بسیار نادر است. آنچه مسلم است این است که هلندی بدون هیچ زحمتی جای خود را در آنجا پیدا کرده است. لاک پشت قرمز می تواند درخت زندگی او باشد: فیلمی که همه کارهای او و وسواس او را متراکم می کند. و بعد از ؟ "شاید من فیلم دیگری بسازم ، من ذهنم بسیار اساسی است ، مایكل آرام و آرام است. اما باید بگذاریم زمان بگذرد. چه کسی می داند ، شاید فقط یک کوتاه جدید بسازم. یک قدم دیگر به عقب ، تا بتوانید جلو بروید؟

 
تازه های صنعت دودوک ,فیلم ,مایکل ,انیمیشن ,دختر ,زندگی ,مایکل دودوک ,فیلم سینمایی ,فیلم کوتاه ,تهیه کننده ,مشاغل اشتباهی ,مشاغل اشتباهی داشته منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تاجر چت قالیشویی در اصفهان | خلیج فارس سی گل پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان باید ها و نباید های برنامه نویسی کودکان موشی چت | چت موشی مرکز مشاوره روانشناختی یاس سپید وبلاگ شهدا روز نوشت های اعظم خانم